Dunia Nakal Syafiq a.k.a Danny

Dunia Nakal Syafiq a.k.a Danny

Wednesday, September 15, 2010

Raya Oh Raya!!!

First of all Selamat Hari Raya Aidilfitri to u alls...arini aku nak luah perasaan sket mengenai raya aku tahun ni yang xbrape nak gembira...cube kowang sume jawab soalan aku ni...apa yang kita buat pada pagi raya??haaa...mesti la minta maaf ngan makbapak kite kan??tapi nak bgtau u alls kat luar sana..pada raya tahun 2010...aku ngan adik2 aku terpaksa raya berasingan dengan ayah aku..semuanya gara2 nenek aku yang mengharapkan kami adik-beradik beraya dengan dia..aku xsalahkan nenek aku dalam hal ni..aku faham dia dah tua..and keputusan bapak aku soh kami adik-beradik raya kat umah dia pon xsalah..bapak aku hanya menjalankan tanggungjawab dia sebagai anak jer...betol kan??cume..kami adik-beradik terpaksa berkorban demi kebahagiaan orang lain..paham x situasinya kat situ..tapi macam mane pon..aku tetap sedey xdapat beraya dengan ayah aku..nak tau macam mane semua ni boleh terjadi..mari kita berkongsi cerita k??


Masa hari Selasa kami adik-beradik pergi Kuantan..hajatnya nak shopping raya..so kami pon pergi la sana and of cos la kami akan tido umah nenek..sebabnye nak jugak rasa berbuka dengan nenek..sampai kat sana..nampak la nenek happy je kami datang...macam2 nenek sediakan untuk kami adik-beradik..Malam tu..kami keluar adik-beradik pergi shopping raya..tapi aku dah mula timbul perasaan xsedap ati..sebab masa berbuka tu..nenek ada sebut..nanti gosok baju siap2..xyah berebut2 dah...tapi aku diamkan ajer..malas nak timbulkan persoalan...

Keesokan harinya..aku bawak nenek pergi kubur...semua kubur kami pegi..mula2 pegi kubur arwah ibu ngan nenek aku..teresak2 aku nangis sebab rindu betul aku kat arwah ibu...siap je kat sana..aku pergi pulak kubur atuk aku..then kami pun balik umah...dekat umah...nenek sambil2 wat ketupat palas..tengah nenek wat ketupat tu..die borak ngan adik aku..die kate..'buka kite beli je la ye..sahur nanti nenek masak'...adik aku terkejut la kan..sebab ikutkan malam tu kitowang da patot balik jengka..adik aku pon cakap la kat nenek yang kitowang kena balik..dengar je adik aku cakap camtu..die teros berhenti wat ketupat tu...die menanges teresak2...mase tu plak aku ngah tdo..tbe2 je die da nanges2 kat badan aku..terkejut la aku kan..aku pun layankan aje nenek aku...(ingat kawan2..ati owg tua kene jage taw)...

Lepas je adik aku balik dari berbuka ngan kawan2 die..kami pon mule la nak balik ke jengka...mase nak balik tu nenek aku nanges lagi..aku pon xreti nak watpe aku just boleh cakap kat nenek aku bersabar jela...drive punye drive punye drive...sampai la aku ke jengka..sesudah sampai kat jengka aku pegi lepak tros ngan kawan2 aku...balik2 dari melepak..adik aku cakap..'along..ayah kate nak bincang ngan kite pasal raya...'aku pon ok je la...then tyme sahur tu..ayah aku pon berbincang la..rupenye ayah aku nak minx kami adik-beradik beraya kat kuantan gara2 nenek tepon ayah aku..nenek nanges2..tgk kawan2..betapa bagusnya ayah aku sebagai seorang anak..walaupun benda tu perit..tapi kalau dah namanya permintaan ibu..kite mesti tunaikan..setelah berbincang..kami pon setuju je la..demi menjaga hati kedua2 belah pihak..sebab tu la raya taun ni aku terpaksa beraya tanpa family..sedeyh sangat tgk sume owg sedondon satu family dtg raya..kami ade adik-beradik jer..tapi xpe la..kami wat2 hepy je supaya org xbersangka buruk kat ayah kami..

So itu la kisah raya kami yang tanpa ibu bapa..hanya nenek dan saudara-mara..thanks sebab sudi baca luahan perasaan raya aku nih..bukan ape sgt pon..just nak bebel sowang2..haha..yg nak komen boleh la komen ye..huhu

1 comment:

  1. dah tu, tak reti-reti nak datang raya rumah gua?

    susahlah nak baca blog lu ni, kaler tu ubah sikit.

    ReplyDelete